Samordnad individuell plan (SIP) – för dig som utförare

En samordnad individuell plan (SIP) ska upprättas när en person har behov av insatser från både socialtjänst och hälso- och sjukvård.

Det regleras i 2 kap. 7 § Socialtjänstlagen och 16 kap. 4 § Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30). Planen kräver den enskildes samtycke och ska upprättas om kommun eller region anser att det behövs. Det räcker att en av dem gör bedömningen för att skyldigheten ska gälla.

Även privata utförare omfattas om de har avtal med kommunen/regionen. Andra aktörer (till exempel skola, Arbetsförmedlingen) kan föreslå en SIP och delta efter samtycke.

SIP har tre grundprinciper

  • Samtycke – Den enskilde måste samtycka till att planen upprättas.
  • Delaktighet – Den enskilde ska vara aktiv i planeringen.
  • Påbörjas utan dröjsmål – Arbetet ska starta inom några dagar, beroende på behov.

SIP ska innehålla:

  • vilka insatser som behövs
  • vem som ansvarar för vad (kommun, region eller annan aktör)
  • vem som har det övergripande ansvaret framöver.

Syftet med SIP är att:

  • skapa en helhetsbild av individens behov
  • i förebyggande syfte, tidigt samordna insatser
  • tydliggöra vem som gör vad och när.

När bör SIP användas?

SIP är särskilt viktig för personer med omfattande behov, till exempel:

  • äldre eller kroniskt sjuka med risk för återinläggning
  • personer med demens, psykisk ohälsa eller funktionsnedsättningar
  • hemlösa
  • arbetslösa med rehabiliteringsbehov
  • barn och unga med funktionsnedsättning, psykosociala problem eller är placerade.

SIP bör göras:

  • när flera verksamheter behövs
  • när ansvarsfördelning eller samtidiga insatser krävs
  • när individen upplever att hen ”bollas runt”.

Varje huvudman ansvarar för sina egna insatser. Ingen huvudman får fatta beslut om insatser som ligger inom en annans ansvarsområde och utöver SIP ska varje aktör göra en mer konkret planering, som genomförandeplan eller rehabiliteringsplan.

SIP vid utskrivning från sjukhus

Enligt Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten vård ska SIP upprättas om behov finns. Den fasta vårdkontakten i öppenvården ansvarar för att kalla till SIP senast tre dagar efter att patienten bedömts utskrivningsklar. I Norrtälje används IT-stödet Lifecare SP i denna process.

Vad gäller i Norrtälje kommun?

  • Kundvalets hemsjukvård räknas som kommunal, men det medicinska ansvaret ligger på husläkarmottagningen (regionen).
  • SIP kräver representanter från både kommun och region.
  • Slutenvård och öppenvård är skyldiga att bedöma, kalla till och delta i SIP.
  • Socialtjänsten (myndighet och utförare) har samma skyldighet.
  • Kundvalets hemtjänst, hemsjukvård och hemrehab är inte skyldig att kalla, men uppmuntras att göra det och måste delta samt meddela ansvarig husläkarmottagningen vid behov.

Avvikelser

Vid brist i samverkan ska en avvikelse skrivas, till exempel:

  • kallelse ignoreras
  • uteblivet deltagande
  • försenad SIP-process
  • bristande bemötande
  • planering följs inte.

Förskola och skola

SIP nämns inte i skollagen, men skolan är en viktig aktör för barn. Enligt 29 kap. 13 § skollagen är skolan skyldig att samverka när socialtjänsten begär det.

SIP-samordning för barn och unga

Yrkesverksamma inom socialtjänst, skola, BUP, Tiohundra och KSON kan anmäla behov av SIP-samordningsmöte för barn och unga (0–20 år).

I vår e-tjänst kan du anmäla önskemål om SIP-samordningsmöte 

Länkar

I Norrtälje följer vi Vårdgivarguiden och Storsthlms arbetssätt, blanketter och metodstöd när det gäller SIP.
Samordnad individuell plan, SIP på Vårdgivarguiden
Samordnad individuell plan, SIP på Storsthlm

När det gäller utbildning i arbetssätt hänvisar vi till SKR Utbildningar i SIP.
Utbildningar om SIP på Uppdrag Psykisk Hälsa

Senast ändrad: 2025-05-28

Hjälpte den här informationen dig?