Bra betyg för primärvården i Norrtälje kommun – patienterna nöjda

Publicerad: 2024-08-22

Läkare möter barn och vuxen på vårdcentral

Den nationella patientenkäten från Sveriges Kommuner och Regioner, SKR visar att fler patienter i Norrtälje kommun upplever att de är delaktiga och inkluderade i sin vård under 2023. Enkäten visar också att patienterna generellt har en positiv upplevelse av primärvården i hela kommunen.

Nationella patientenkäten är en återkommande undersökning av patienters upplevelser av hälso- och sjukvården. I 2023 års patientenkät för primärvården svarade 796 patienter i Norrtälje kommun, vilket ger en svarsfrekvens på drygt 45,6 procent. Denna svarsfrekvens är högre än rikssnittet på 40,6 procent samt över Region Stockholms samlade resultat på 38,3 procent, där även Norrtälje kommun ingår.

Helhetsintryck

Patienternas helhetsintryck av primärvården i kommunen är 81,2 procent positivt, vilket är i nivå med rikssnittet (81,1 procent) och högre än Region Stockholms samlade resultat på 79,4 procent (där även Norrtälje kommun ingår). Det innebär att patienternas upplevelse har ökat med 1,5 procentenheter jämfört med 2022 års resultat på 79,7 procent.

Det som sticker ut är Hallstaviks vårdcentral, där patienternas upplevelse har ökat till 85,8 procent jämfört med 2022 års resultat på 73,8 procent. Detta innebär en ökning med 12 procentenheter.

Delaktighet och inkludering

När det gäller delaktighet och inkludering upplever 80,2 procent av patienterna att de känner sig delaktiga i sin vård och att vårdpersonalen inkluderar dem i samtal om deras vård. Detta är en ökning med 1,5 procentenheter från 2022 års enkät. Generellt har patienterna en positiv upplevelse av samtliga vårdcentraler i Norrtälje kommun.

Förbättringsområden

Trots att primärvården generellt får höga betyg finns det områden som behöver förbättras. Resultaten från enkäten används som ett verktyg för styrning och ledning i utvecklingsarbetet och i avtalsuppföljningen med de vårdgivare som KSON har avtal med. Genom att delta i enkäten kan patienter dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser av vården. Dessa resultat hjälper till att förbättra och utveckla vården ur ett patientperspektiv.

– Det är glädjande att se att primärvården i Norrtälje kommun får positiva omdömen. Men vi nöjer oss självklart inte med detta. I vårt interna arbete med kvalitetsutveckling fortsätter vi att identifiera olika förbättringsområden. Här hoppas jag att patienterna fortsätter att ge oss värdefull feedback genom att besvara enkäten och att ännu fler vill ge sitt omdöme. Patientupplevelsen är en viktig del både i vår interna kvalitetsutveckling och i vår dialog vid avtalsuppföljningarna med våra utförare, säger Ann-Sophie Holgersson, förbundsdirektör på KSON.

Hösten 2024

Under hösten kommer patienter som besökt primärvården att ges möjlighet att svara på patientenkäten som avser 2024. Enkäten kommer att skickas ut via 1177 med start under andra halvan av oktober och genomförs inom ramen för Nationell Patientenkät, som samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Resultaten kommer att publiceras i februari 2025.

Om Nationell patientenkät

Nationell patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) koordinerar enkäten på uppdrag av alla landets regioner. Patienters synpunkter på vården är en viktig källa för att kunna förbättra vården. Genom att delta i Nationell patientenkät får patienter möjlighet att berätta om och svara på frågor rörande sina erfarenheter och upplevelser av vården. Resultaten används för att förbättra och utveckla vården ur ett patientperspektiv och fungerar också som underlag för jämförelser mellan vårdenheter samt som ett redskap för styrning och ledning.

Patientenkäten 2023

Patientenkäten finns att läsa på Sveriges kommuners och regioners webbplats.