KSON justerar ersättningen till utförare inom kundvalet
Publicerad: 2025-05-30
Direktionen för Sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) har beslutat att justera ersättningen till utförare inom kundvalet, som omfattar hemtjänst, basal hemsjukvård och hemrehabilitering. Den aktuella förändringen rör den del som gäller hemsjukvård och innebär ersättning för dokumentation i samband med hembesök av legitimerad personal.
Förändringen i det reviderade förfrågningsunderlaget innebär att en extra ersättning införs för dokumentation i samband med hembesök som utförs av legitimerad personal inom hemsjukvården.
– Kundvalet är till för att invånare ska kunna få en samlad vård och omsorg som är både tillgänglig och anpassad efter individuella behov. Genom att förbättra villkoren för utförarna stärker vi förutsättningarna för god och nära vård och omsorg i hemmet, säger Hanna Stymne Bratt (S), direktionen.
Utförare inom kundvalet har lyft utmaningar med att bedriva den basala hemsjukvården med nuvarande ersättningsnivåer. Dokumentation i samband med hembesök ersattes tidigare, men togs bort i en tidigare revidering. Mot bakgrund av utförarnas återkoppling återinförs nu ersättningen för att skapa rimliga ekonomiska förutsättningar, med målsättningen att säkra fortsatt valfrihet för den enskilde.
– För att valfriheten i kundvalet ska fungera i praktiken behöver det finnas utförare som har förutsättningar att erbjuda insatser av god kvalitet. Den här justeringen gör det lättare att uppnå kontinuitet och trygghet i vardagen för den enskilde, Hans Andersson (L), vice ordförande i direktionen.
Den extra ersättningen uppgår till 137 kronor per tillfälle, vilket motsvarar 15 minuter av timpriset för legitimerad personal. Den gäller dokumentation i samband med hembesök hos kund i tätort. Den årliga kostnaden beräknas till cirka tre miljoner kronor, och ersättningen finansieras med statliga medel under 2025. De nya villkoren träder i kraft den 1 augusti 2025.
Förvaltningen ser detta som en tillfällig lösning, samtidigt som ett fortsatt utvecklingsarbete pågår för att säkra långsiktigt hållbara villkor inom kundvalet, för en god och nära vård och omsorg för den enskilde i Norrtälje kommun.
– Justeringen är en del av förvaltningens arbete med att säkerställa att kundvalet fungerar som det är tänkt. Genom att skapa bättre förutsättningar för att även utföra basal hemsjukvård bidrar vi till en mer tillgänglig, god och nära vård och omsorg i hemmet. Samtidigt är det här en tillfällig lösning. Förvaltningen fortsätter arbetet med att se över hur kundvalet långsiktigt kan utvecklas på ett hållbart sätt, säger Ann-Sophie Holgersson, förbundsdirektör.
För dig som vill veta mer:
Protokollet justeras och publiceras cirka en vecka efter direktionens sammanträde.
Handlingar kallelser och protokoll