Ny digitaliseringsstrategi stärker vården och omsorgen i Norrtälje kommun
Publicerad: 2025-10-29

Enklare kontaktvägar till vården, tryggare stöd i hemmet och bättre samordning mellan olika vård- och omsorgsaktörer, det är några av de förbättringar som strategin innebär för invånarna i Norrtälje kommun när förvaltningen för Sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) lanserar en ny digitaliseringsstrategi.
– Riktningen i strategin gör det möjligt för oss att använda digitala lösningar som stärker invånarnas tillgång till vård och omsorg, både i hemmet och i kontakten med vården och omsorgen. Samtidigt ger den våra utförare bättre digitala verktyg för att möta behoven på ett samordnat och effektivt sätt. På så sätt kan vi använda resurser smartare och omfördela dem till de invånare som har störst behov, samtidigt som vi fortsätter utveckla vården och omsorgen i Norrtälje kommun, säger Ann-Sophie Holgersson, förbundsdirektör.
Strategin utgår från kommunalförbundets vision ”Invånarna har god hälsa” och ska bidra till att vård och omsorg blir mer sammanhållen, trygg och individanpassad. Den ligger också i linje med den nationella inriktningen om god och nära vård och omsorg, där invånare ska få mer tillgängliga och samordnade vårdlösningar nära sin vardag.
Fyra prioriterade områden i strategin
- Utvecklingsportfölj – utvecklingen av vård och omsorg ska styras så att resurser används där de gör mest nytta för invånarna.
- IT-system – digitala system ska bli säkrare och mer samordnade, så att invånare kan känna trygghet i hur information hanteras och få en mer enhetlig service.
- Digital kompetens och delaktighet – både invånare och medarbetare ska få bättre förutsättningar att använda digitala lösningar, så att fler kan vara delaktiga och känna sig trygga i kontakten med vården och omsorgen.
- Välfärdsteknik och digitalt först – digitala hjälpmedel som trygghetslarm och andra tekniska lösningar ska användas mer i vardagen, för att öka tillgänglighet och skapa större trygghet hemma.
Uppföljning
Digitaliseringen ska följas upp årligen och utvecklingen sker i dialog med både invånare och utförare. På så sätt säkerställs att strategin gör skillnad i praktiken – för invånarna i Norrtälje kommun.