Ungdomar upplever ett gott bemötande på ungdomsmottagningen i Norrtälje kommun
Publicerad: 2026-06-23

Årets brukarenkät visar att ungdomar som besöker ungdomsmottagningen i Norrtälje kommun känner sig väl bemötta. Samtliga svarande uppger att de inte känt någon oro för att bli fördomsfullt bemötta, och de allra flesta uppger att de fått den hjälp de behövde.
Under våren 2026 genomfördes en brukarenkät på uppdrag av Stockholms läns ungdomsmottagningar. Syftet var att undersöka ungdomars erfarenheter av ungdomsmottagningarnas verksamhet samt hur de upplevde bemötandet.
Resultaten visar att ungdomsmottagningarna får höga omdömen från de ungdomar som svarat på enkäten. Totalt uppger 99 procent att personalen lyssnade på dem, 98 procent att personalen pratade på ett sätt som var lätt att förstå och 95 procent att de fick den hjälp de behövde.
En av frågorna handlade om oro för att bli fördomsfullt bemött när man söker kontakt med eller besöker en ungdomsmottagning. I länet svarade 96,5 procent att de inte känt någon sådan oro. I Norrtälje svarade samtliga deltagare att de inte känt någon oro för att bli fördomsfullt bemötta.
Undersökningen visar också att 84 procent av de svarande skulle kunna rekommendera ungdomsmottagningen till någon annan.
Totalt besvarades enkäten av 2 241 personer. De flesta som svarade var över 15 år och nio av tio identifierade sig som kvinnor. För drygt hälften av besökarna var det första eller andra kontakten med ungdomsmottagningen under de senaste tolv månaderna. Tre av fyra hade träffat en barnmorska vid det aktuella besöket.
Enkäten genomfördes av Webropol i mars 2026 på uppdrag av Stockholms läns ungdomsmottagningar. Svaren samlades in via QR-koder i väntrummen på mottagningarna. Ungdomsmottagningarna i Norrtälje kommun drivs av Tiohundra AB.